Verhuistip: verhuistiming, wanneer moet wat gedaan zijn? Een Stappenplan

Verhuistiming, wanneer moet wat geregeld zijn.

U kiest uit ons aanbod ( administratief, design, staging ) welke diensten u interesseren en de andere zaken doet u gewoon zelf.  Als u uw verhuis zelf wil regelen, kan dit artikel u helpen om alles op tijd geregeld te hebben.

Meer dan 6 maanden voor uw verhuis.

Het wordt langzaamaan tijd om uw verhuis te plannen, het lijkt nog veraf en dat is het eigenlijk ook, maar je kan nooit te vroeg starten en sommige zaken nemen tijd.

Wandel eens door uw huis, trek kasten open, kijk in de berging, zolders en kelders.  Wat staat daar allemaal, hoeveel hebt u verzameld aan spullen die u niet (meer) gebruikt.  Uw kinderen zijn misschien al tieners, waarom staat dat oude potje daar nog?  En al dat oude speelgoed? Gaat u dat allemaal mee verhuizen om dan ergens in één of andere bergplaats te zetten en de volgende jaren niet meer vast te nemen?

Trek dus alle kasten open, neem alles vast en denk even na: wanneer hebt u dit het laatst gebruikt.  Is dit langer dan 6 maanden geleden, zet het apart, dit zijn de spullen die in aanmerking komen om te verkopen. Nee, u moet niet alles wegdoen dat u de laatste 6 maanden niet gebruikt hebt, het kerstgerief kan zeker mee naar uw nieuwe woonst.  U kan een rommelmarkt in de buurt bezoeken of u kan dit doen via het internet bv. 2dehands.be, vinted of ebay. Zo hebt u een iets groter verhuisbudget en kan dat nieuwe meubeltje er misschien wel af.

Bent u eigenaar dan moet u beslissen wat u gaat doen met uw oude woning, verkopen of verhuren?  Als u besluit te verhuren, gaat u verhuren voor lange tijd, dit vraagt minder werk of gaat u verhuren via airbnb?  Airbnb kan meer opbrengen dan een verhuur op lange termijn, maar u staat in voor de opkuis, afgeven en ophalen van de sleutels.  Als u uw oude woning wil verhuren als AirBnb moet u voldoen aan bepaalde wetgeving.  De regels voor Vlaanderen vindt u op de site van toerisme Vlaanderen.  Wij hebben al Airbnb's ingericht en kunnen u helpen met het in orde brengen en aanmelden. Een andere optie zou kunnen zijn dat u uw oude woning inricht voor studenten.  Daar moet u even bij de gemeente gaan horen of het opdelen is toegestaan en welke regels u moet volgen, dit kan per gemeente verschillen.  In Leuven is het veel moeilijker om woningen op te delen voor studenten dan in Antwerpen.

6 maanden tot 3 maanden voor uw verhuis

Het wordt tijd om uw huurcontract op te zeggen, normaal gezien moet uw contract ten laatste 3 maanden voor uw vertrek met een aangetekend schrijven opgezegd zijn, het wordt dus tijd om de eerste zaken te regelen om niet te laat te zijn.

Vraag aannemers voor werken die nog moeten gebeuren voor uw vertrek, moet er geschilderd worden? Misschien nieuwe vloerbekleding of kleine herstellingen die moeten gebeuren.  Nu hebt u de tijd om alles te regelen en dit voorkomt ruzie ivm de huurwaarborg.  Het is ook een goed idee om af te spreken wanneer nieuwe huurders uw woning kunnen komen bekijken.

Kunnen uw kinderen naar hun oude school blijven gaan of moeten zij van school veranderen, indien zij van school zullen moeten veranderen, kan u hulp krijgen van het CLB voor het kiezen van een nieuwe school en de overgang te helpen regelen.

Begin met het verzamelen van inpakmateriaal, ga met winkels in uw buurt praten, zij hebben misschien opvulmateriaal dat bij u een tweede leven kan krijgen. Houd dozen en kranten bij, vraag ook uw buren om bijvoorbeeld kranten bij te houden.

Neem de maten van uw nieuwe woning en kijk welke meubels mee kunnen en wat niet meer past in uw nieuwe woning, die meubels kan u proberen te verkopen, lukt dit niet dan is de kringwinkel een tweede optie.  In elke gemeente zijn ook verschillende organisaties die zich bezig houden met minderbedeelden.  U kan ook altijd overwegen om spullen te doneren.  U weet dan dat u mensen die het moeilijk hebben geholpen heeft.  U moet nu uw meubels bestellen als u niet uw keuze vindt in zaken met een onmiddellijk beschikbare voorraad zoals Ikea.  De levertijd kan soms behoorlijk oplopen en 3 maanden en meer is spijtig genoeg geen uitzondering.

Neem contact op met een verhuisfirma, werk met een officieel erkende verhuizer. U kan behoorlijk besparen als u "in 't zwart" werkt, maar weet dat u dan niet verzekerd bent en bij een verhuis kan er makkelijk iets mis lopen en die goedkope verhuis kan dan ineens heel duur worden.  Een echte verhuizer heeft jaren ervaring, de juiste verpakkingsmaterialen en is verzekerd voor de dingen die zij verhuizen.  Gaat u echt dat risico lopen?  Veel verhuizers hebben ook extra diensten, het ter beschikking stellen van verhuisdozen, tijdelijk opslaan van uw nieuw gekochte meubels, klusjesdienst om lampen op te hangen, kasten te monteren, ...  Kies iemand die aan uw eisen voldoet en de service geeft die u nodig heeft.

3 maanden tot 1 maand voor uw verhuis

vraag verlof aan bij je werkgever

Neem contact op met je internet en TV leverancier om je verhuis te regelen, eigenlijk is het een goed idee om na te kijken of er geen aanbod op de markt is dat levert wat u belangrijk vindt aan een betere prijs.  Wist u dat een leverancier die internet, TV en eventueel een vaste lijn levert aan prijzen die vergelijkbaar zijn met de prijzen van onze buurlanden, u tot 600 euro per jaar kan besparen?  Denk niet dat 3 maanden voor uw verhuis te vroeg is, Telenet heeft mij ooit de melding gegeven dat de aansluiting van de nieuwbouw van een klant op hun netwerk 4 maanden ging duren. De aansluiting in de straat was er, de kabel van de woning naar de 'champignon' was er ook.  Er moest gewoon iemand komen om die 'champignon' open te doen, de kabel die er lag te nemen en deze aan te sluiten en daarna de champignon dicht te doen.

Begin bij elkaar te zoeken wie je moet verwittigen van je verhuis, leveranciers, verzekeringen, sportclubs, ...

Verwittig de verzekeraar van je woning dat je verhuist, je oude brandpolis moet afgesloten worden en er moet een nieuwe brandpolis komen voor je nieuwe woning.  Doe dit op tijd.  Vraag ook even aan je verzekeraar hoe het zit met vrienden en familie die komen helpen tijdens je verhuis.  Zit dit in één of andere polis mee verzekerd of moet je een aparte verzekering aangaan.  Je wil toch geen ruzie en een vriend verliezen door één of ander stom voorval tijdens je verhuis.

Laat je verhuisfirma dozen brengen en begin in te pakken, er zijn speciale dozen die verhuizen eenvoudiger maken, wat ik bedoel vind je hier.  Er zijn speciale dozen voor kleding, transport van flessen, glazen en borden.  Heb je veel spullen die je niet direct nodig gaat hebben in je nieuwe woning, dan kan je overwegen om opslagruimte te huren, dit gaat op de verhuisdag werk besparen en het uitpakken in je nieuwe woning vereenvoudigen.  Je hebt dan geen spullen die je niet direct nodig hebt en die kunnen dan niet in de weg staan.

Breng al spullen die geen tweede leven kunnen krijgen naar het containerpark.

Bestel raamdecoratie, bezoek interieurwinkels.

1 maand tot 7 dagen voor je verhuis

neem contact op met een slotenmaker om nieuwe sloten te laten steken in je nieuwe woning.  Je krijgt natuurlijk de sleutels, maar hoeveel sleutels bestaan er die je niet krijgt?  Hoeveel mensen hebben daar ooit gewerkt en hebben ergens nog een sleutel liggen? 99.9% van de mensen gaan hier nooit iets verkeerd mee doen, maar ben je 100% zeker dat dit nooit gaat mislopen?  Wat kosten nieuwe sloten en wat kost het vervangen van juwelen, spelconsoles, computers, ...  Zeg nu zelf, het ene weegt echt niet op tegen het andere.

Maak een map met de attesten van je oude woning zoals het ketelonderhoud, onderhoud van de schoorsteen, handleiding van brandmelders en dergelijke meer.  Bezorg dit aan de huisbaas of de nieuwe bewoner.

Denk na over een beveiliging van je nieuwe woning.  Een degelijk alarm kost niet veel en kan je veel besparen.  De goede alarmsystemen zijn aangesloten op een meldkamer en beveiligen u tegen inbraak en brand.  Kies een systeem met een INCERT keuring.  Incert gekeurde alarmsystemen zijn goedgekeurd door de verzekeraars en geven u een korting op uw brandpolis.  Neem best een alarmsysteem dat werkt via het GSM netwerk of zorg voor een baterijondersteuning van je modem.  Moderne vaste lijnen gaan over het internet, als de stroom uitvalt door een kortsluiting, valt ook je modem uit en kan je alarm de hulpdiensten niet bellen.  Je modem moet dus een batterij hebben om te blijven werken of je alarm moet via GSM werken.  Werken via GSM heeft ook het voordeel dat inbrekers je alarm niet kunnen blokkeren door je op te bellen en zo de lijn bezet te houden.

Neem contact op je de vorige bewoners van je nieuwe woning en de nieuwe bewoner van je oude woning om de energie- en watermeters op te nemen.  Neem foto's op het moment van de meteropname.  Die meteropname gebeurt best op de dag van de verhuis, 1 dag verschil is geen probleem, maar laat dit niet oplopen.  Zolang de meteropname niet gebeurd is, blijft de oude bewoner verantwoordelijk voor het verbruik.

Contacteer al je leveranciers en geef je verhuisdatum door, pas op met bestellingen die je doet zodat die niet op het verkeerde adres geleverd worden. 

Eet bij voorkeur datgene wat in je diepvries zit.

Vraag je oude huisarts en tandarts om het medisch dossier door te sturen naar je nieuwe artsen.

Maak afspraken wie de kinderen van school gaat halen, wie babysit en waar je met je huisdieren voor enkele dagen terecht kan.

Boek misschien best een hotelkamer voor de eerste nacht, ga er niet vanuit dat je bed gemonteerd gaat zijn. Het is altijd mogelijk dat dingen niet lopen volgens de voorziene timing, je zal maar aankomen aan je nieuwe woning en iemand heeft zijn voeten geveegd aan het parkeerverbod, de politie moet komen om te takelen en alles duurt wat langer dan voorzien, een hotelkamer is misschien geen overbodige luxe.

Ga in de buurt van je nieuwe woning al rondkijken, zoek uit waar je een bakker kan vinden, slager, warenhuis en andere dingen die je regelmatig nodig hebt.

Maak een afspraak voor de ophaling van het grof huisvuil en met de kringloop om de spullen die niet meegaan en niet verkocht zijn op te halen.

Probeer in te schatten hoeveel hulp je nodig hebt en vraag vrijwilligers.

Vraag een parkeerverbod aan voor je oude en je nieuwe woning, dit doe je bij de politie.  Vraag of de gemeente borden ter beschikking stelt of je die moet huren, de politie kan je normaal gezien adressen geven waar je dergelijke borden kan huren mocht je verhuizer die niet hebben.

7 dagen tot 2 dagen voor de verhuis

Laat de post je brieven doorsturen naar het nieuwe adres.

Annuleer de doorlopende opdracht voor de huur.

Breng de laatste dingen naar het containerpark.

Begin de meubels te demonteren en organiseer je verhuis.  Zet op elk deel van een kast een duidelijk melding zodat je later alles eenvoudig terug kan monteren bv. 'hangkast deel 1 van 7' doe alle vijzen per kast in een apart zakje met een sluiting en vermeld op het zakje van welke kast deze vijzen zijn.

ontdooi je koelkast en diepvries

Zorg dat alle kasten leeg zijn, pak de laatste zaken in, nu mag alleen nog over blijven wat je echt dagelijks gebruikt.

Maak een survival pakket met toiletpapier, de lader van je GSM, medicijnen, bestek, EHBO (ontsmettingsmiddel en verband voor kleine wondjes), genoeg drank voor tijdens de dag en misschien ook een lekker pintje of wijntje voor de avond, snacks, reservekledij, ... voorzie voor de professionele hulp een fooi en een pintje (of 2).

Zoek in de buurt van je nieuwe huis een pizzeria, frituur, broodjeszaak die de benzinetank van je helpers vol kan houden, 

neem afscheid van je oude buren.

breng de boeken van de bibliotheek terug.

Maak lockers van de sportclub, school en fitness leeg, geef de sleutels terug.

Maak een pakketje kuisgerief dat je achterlaat om je oude woning op te kuisen na je verhuis.

Zet de parkeerborden en vul de bijhorende papieren in en bezorg die aan de politie. (normaal gezien moet je de nummerplaten doorgeven van de auto's die geparkeerd staan op het moment dat je de borden zet)

Ga langs een bankkantoor om je rekening te laten verhuizen naar een kantoor dichtbij of ga naar een nieuwe bank en maak gebruik van de dienst om je rekening over te zetten naar een nieuwe bank, zij regelen dan dat je permanente opdrachten en domiciliëringen doorgegeven worden aan je nieuwe bank.

De verhuisdag.

Veel succes, je hebt alles goed gepland, normaal gezien gaat alles dus loslopen, maar houd toch maar rekening dat niet alles gaat lopen zoals het hoort. Plannen is nodig en goed, maar zelfs het beste plan moet soms wat aangepast worden aan onvoorziene omstandigheden. Ga niet stressen uiteindelijk komt alles goed.

Doe de meteropnames, bezorg sleutels terug, spreek met de verhuizers af wanneer ze verpakkingsmaterialen komen terughalen of wanneer je ze terugbezorgt.

Ga na of alle kamers leeg zijn.

Zet je koelkast en diepvries minstens 12 uur rechtop voor je ze terug aanzet.

7 dagen na je verhuis

Ga naar de nieuwe gemeente om je daar in te schrijven, zorg er ook voor dat de inschrijving van je auto aangepast wordt.  Met de inschrijving in het bevolkingsregister worden alle overheidsdiensten op de hoogte gebracht van je verhuis. Vraag ook info rond huisvuilophaling, containerparken, bewonerskaarten, ...

Bekijk de attesten van die je kreeg van je nieuwe woning, wanneer gebeurde het laatste onderhoud aan de verwarmingsketel? Is er een attest voor de stookolietank? Wanneer is de laatste keer de schoorsteen geveegd? Als alles in orde is dan bezorg je de gegevens aan je favoriete onderhoudstechnicus zodat het volgende onderhoud op tijd gebeurt.  Indien nodig zorg je dat alles zo snel mogelijk in orde is. 

Instaleer een branddetector.  Dat kost je bijna niets en een brand bij nacht is een bjina zekere moordenaar.  In een modern, goed geïsoleerd huis heb je bij brand ongeveer 10 minuten na het ontstaan van de brand om zonder grote problemen buiten te geraken.  Hoe ga je reageren binnen 2 à 3 minuten na het ontstaan van de brand als je zalig aan het slapen bent?  Is het leven van je gezin geen 25 euro waard?

Is het verhuisdocument aan je energieleverancier bezorgd?  Is er een contract met de waterleverancier?

Nodig je nieuwe buren uit op een drink om elkaar te leren kennen.

Organiseer een house-warming voor je vrienden en kenissen, zo vergeet je niemand.

Organiseer een 'dank je wel' voor je verhuisteam.  Wat had je gedaan zonder hun hulp?  Een BBQ, avondje bowling of iets dergelijks is toch niet teveel gevraagd?


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

Website by

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x